بلاگ

آشنایی با انواع تجهیزات اطفای حریق

آشنایی با انواع تجهیزات اطفا حریق در هنگام بروز مشکلات و خطراتی که انسان را تهدید می‌کند بسیار می‌تواند کاربردی و مهم باشد. آشنایی با این وسایل به شما کمک می‌کند در هنگام مواجهه با آتش‌سوزی‌های مختلف از جان خود و اطرافیانتان محافظت کنید. آتش‌نشانان نیز باید دوره‌های مختلف آشنایی با انواع تجهیزات را گذرانده باشد وتخصص‌های لازم را به دست بیاورند. در ادامه با معرفی انواع تجهیزات اطفا حریق همراه ما باشید.

ایستگاه‌های مختلف آتش‌نشانی

با توجه به تجهیزات و تخصص کادر آتش‌نشانی ایستگاه‌های مختلفی برای اطفای حریق در نظر گرفته شده است که شامل ایستگاه تک منظوره یا حریق، ایستگاه ۲ منظور یا حریق و نجات، ایستگاه سه منظوره یا پشتیبانی است. در هر ایستگاه از تجهیزات و ماشین‌های مختلفی نگهداری می‌شود برای مثال، ماشین‌های فوق سنگین را در ایستگاه‌های پشتیبانی نگهداری می‌کنند. با توجه به حوادث مختلفی که رخ می‌دهد از وسایل و تجهیزات متفاوتی نیز باید استفاده کرد برای مثال، از وسایل امداد و نژاد در ایستگاه های دو منظوره نگهداری می‌شوند.

تجهیزات اطفا حریق FM200

با استفاده از این تجهیزات در کمترین زمان و بدون استفاده از آب می‌توان آتش را خاموش کرد. این تجهیزات با گازهای شیمیایی می‌تواند رادیکال‌های آزاد آتش را خاموش و اکسیژن هوا را کاهش دهند. خوشبختانه این گاز هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند و از آنجا که این وسایل عناصر و گرما را از بین می‌برند، آسیب کمتری متوجه آتش‌نشان خواهد شد.

تجهیزات اطفا حریق آتش نشانی

هر آتش‌نشان برای محافظت و ایمنی خود در برابر حریق باید از وسایل به خصوصی مانند کفش ایمنی لباس کار، دستکش ایمنی و ماسک اکسیژن استفاده کند. بسیاری از آتش‌نشان در هنگام اطفاء حریق از وسایل مشترکی استفاده می‌کند. برای مثال، خودرو پیشرو در هنگام عملیات در جلوی ماشین‌های دیگر حرکت می‌کند تا آتش نشانان را به سمت محل حادثه راهنمایی کند. از تجهیزات مهم این ماشین می‌توان به مخزن آب و انواع تجهیزات هیدرولیکی اشاره کرد و فرمانده نیز در این ماشین حضور دارد و دارای دو کابین است. همچنین استفاده از شلنگ‌های پیشرفته آتش نشانی در مهار آتش در محل وقوع حادثه بسیار کاربردی است و می‌تواند در ساختمان‌های بلند شعله‌های آتش را با استفاده از جرثقیل به آسانی و به سرعت خاموش کنند.

تجهیزات اطفا حریق اتوماتیک فوم

این سیستم وقتی استفاده می‌شود که منشا آتش مایعات اشتعال‌زا بوده است. به دلیل اینکه آب چگالی بالاتری نسبت به این مایعات دارد نمی‌تواند این مایعات اشتعال‌زا را خاموش کند. برای مثال، اگر یک آتش نشان بخواهد با استفاده از آب یک ماشین حمل سوخت را که دچار حریق شده خاموش کند، مایعات اشتعال‌زا بخار می‌شوند و در نتیجه آتش شعله‌ورتر می‌شود. آب برای خاموش کردن مایعات اشتعال‌زا به کار نمی‌رود و در هنگام بروز این مشکل باید از تجهیزات اتوماتیک فوم استفاده کرد‌ که از ترکیب سه ماده آب، هوا و کنسانتره فوم تشکیل شده است. این سیستم حباب‌هایی را ایجاد کرده که روی سطح آتش را کامل می‌پوشاند و باعث می‌شود از رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری و در نتیجه آن را مهار می‌کند.

تجهیزات تولید فوم

از تجهیزات تولید فوم می‌توان به (بلدرتانک) اشاره کرد که دارای دو مخزن اصلی است. مخزن داخلی این سیستم از جنس فوم و مخزن خارجی از جنس کربن ساخته شده است و در مخزن دوم آب باعث می‌شود فوم شکل گرفته و از مخزن خارج شود. سیستم (فوم دوزینگ) نیز از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به‌صرفه بوده و با استفاده از توربین آبی سیستم را به حرکت در می‌آورد.

اسپرینکلر آتش نشانی

از دیگر وسایل اطفاء حریق اتوماتیک فوم اسپرینکلرها هستند که به صورت عمودی نصب می‌شود. آب به صورت اسپری از سطح پایین سیستم خارج می‌شود و آتش را مهار می‌کند. سه نوع از این سیستم در بازار وجود دارد که با توجه به نوع آتش‌سوزی استفاده از آنها متفاوت خواهد بود. نوع دیگر این سیستم در معرض دید عموم قرار نمی‌گیرد و معمولاً در مکان‌هایی که معماری خاصی دارند استفاده می‌شود.

کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی از دیگر تجهیزات اطفاء حریق به شمار می‌رود که به شکل استوانه طراحی می‌شود. با توجه به انواع حریق‌ها، تیم آتش‌نشانی و یا افراد برای خاموش کردن آتش از کپسول‌های آتش نشانی متفاوتی استفاده می‌کنند. اگر در هنگام آتش سوزی از کپسول نادرستی برای مهار آتش استفاده شود، خسارات مالی و جانی بسیاری به دنبال خواهد داشت. ماده اطفایی و حجم و وزن هر کپسول متفاوت است و بدنه باید از زنگ‌زدگی و خوردگی جلوگیری کند. این تجهیزات برای تحمل فشار بالا با مقاومت بسیاری ساخته می‌شوند. کارخانه سازنده اطلاعات کپسول‌های آتش نشانی را ازنشانی دقیق، نوع ماده اطفایی، روش استفاده و … روی محصول درج می‌کند. در صورت بروز حادثه و آتش سوزی پیش از رسیدن نیروهای آتش نشانی تمامی ساختمان‌های مسکونی، اداری باید از کپسول‌های آتش نشانی در ساختمان‌ها استفاده کنند تا از کسانی که در ساختمان هستند محافظت شود.

انواع کپسول‌های آتش نشانی

  • کپسول آتش نشانی و خاموش‌کننده محتوی آب
  • کپسول آتش نشانی و خاموش‌کننده محتوی پودر
  • کپسول آتش نشانی و خاموش‌کننده محتوی کف
  • کپسول آتش نشانی و خاموش‌کننده محتوی گاز
  • کپسول آتش نشانی و خاموش‌کننده محتوی هالوژنه

تجهیزات اطفا حریق صنعتی

کوپلینگ

کوپلینگ آتش نشانی از تجهیزات اطفا حریق به شمار می‌رود و در انواع مختلفی در بازار‌ عرضه می‌شود. از کوپلینگ‌ها برای اتصال شیلنگ و سایر تجهیزات، پمپ‌ها و .. استفاده می‌کنند. کوپلینگ شیلنگ‌های آتش‌نشانی را به یکدیگر متصل می‌کند و طول شیلنگ افزایش می‌یابد.

شیر هیدرانت

در خیابان‌ها در کنار پیاده‌رو و یا میدان‌های شلوغ، هیدرانت‌ها به دو صورت زمینی و ایستاده (خشک یا تر) به رنگ قرمز دیده می‌شوند. آب موجود در هیدرانت‌ها می‌تواند در زمان آتش سوزی بسیار مفید باشد. آچار آتش‌نشانی برای باز و بسته کردن هیدرانت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گوی ضد حریق

در هنگام آتش‌سوزی این وسیله‌ی گرد و شبیه به توپ را به داخل حریق پرتاب می‌کنند و پس از چند ثانیه با خارج شدن ماده‌ایاز آن، آتش مهار می‌شود.

جعبه آتش نشانی

از دیگر تجهیزات اطفا حریق ساختمان که برای مقابله با آتش در ساختمان‌های اداری، مسکونی، انبارها تعبیه می‌شود، می‌توان به جعبه آتش نشانی اشاره کرد. این تجهیزات یکی از بهترین و پرکاربردترین وسایل آتش نشانی است که از جنس فلز و شیشه و پی وی سی ساخته می‌شود. این جعبه حاوی شیلنگ و قرقره آتشنشانی، شیر و کوپلینگ آتش نشانی و گاهی کپسول آتش نشانی متعلقات آن نیز هست.

شلنگ آتش نشانی

یکی ازمهم‌ترین اجزای لوازم آتش‌نشانی، شیلنگ است و برای جلوگیری از نشت و پارگی با کیفیت بالایی باید ساخته شود. علاوه بر داشتن جنس باکیفیت باید از انعطاف‌پذیری بالایی نیز برخوردار باشد. این تجهیزات مهم در آتش‌نشانی که از لاستیک طبیعی ساخته می‌شوند و در شرایط گوناگون، استقامت و مقاومت بالایی دارند.

مانیتور

برای پرتاب حجم بالای آب از مانیتور استفاده می‌شود و روی ماشین آتش‌نشانی روی سه پایه مخصوص قرار می‌گیرد. از مانیتورهای آتش نشانی در صنایع پرخطر برای رساندن جریان آب زیاد به منظور اطفای حریق استفاده می‌شود. در هنگام حریق حفظ فاصله‌ی ایمن از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. مانیتور آتش نشانی (Fire Monitor) باعث می‌شود، فاصله‌ی ایمن و پاشش آب یا فوم روی موضع حریق حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *