بلاگ

انواع لباس آتشنشانی و کاربرد آن

انواع لباس آتشنشانی و کاربرد آن

انواع لباس آتشنشانی با توجه به کارایی و موارد استفاده آن‌ها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. مهم‌ترین تفاوت انواع لباس آتشنشانی در جنس و مقاومت این البسه است. چراکه سخن از جان افراد در میان است و مقاوم نبودن انواع لباس آتشنشانی می‌تواند مشکلات عدیده غیر قابل جبرانی را ایجاد کند. هر کدام از انواع لباس آتشنشانی برای شرایط خاصی طراحی شده‌اند تا ایمنی کامل آتشنشان و مصدومان حفظ شود.

در این مقاله به بررسی انواع لباس آتشنشانی و کاربرد آن‌ها و همینطور بررسی جنس، رنگ و قیمت انواع لباس آتشنشانی پرداخته می‌شود، با ما همراه باشید.

لباس آتشنشانی

یکی از مشاغلی که انسان‌ها در آن از جان خود مایه می‌گذارند شغل شریف آتشنشانی است. بدیهی است که آتشنشانان با آتش وارد مبارزه می‌شوند که مبارزه‌ای کاملا نابرابر است. در جدال با این حریف سرسخت چاره‌ای جز رعایت تدابیر ایمنی و آموزش دیدن نیست. از این رو در این شغل شریف ایمنی و دقت حرف اول را می‌زند.
یکی از تدابیر مهمی که برای شغل آتشنشانی اندیشیده شده است طراحی انواع لباس آتشنشانی است که بسته به شرایطی که هر آتشنشان، در آن قرار می‌گیرد هر کدام از انواع لباس آتشنشانی مناسب را بایستی بپوشند.

بررسی انواع لباس آتشنشانی و جنس آن‌ها

با توجه به حساس بودن شغل آتشنشانی و در جهت حفظ امنیت و سلامت آتشنشان و مصدومانی که قصد کمک به آن‌ها وجود دارد انواع لباس آتشنشانی طراحی و در اختیار این قشر زحمت‌کش قرار گرفته است. البته بدیهی است که آنچه بین انواع لباس آتشنشانی تفاوت ایجاد می‌کند جنس این لباس‌ها است. اما نکته جالبی که شاید اکثر افراد ندانند این است که رنگ لباس آتشنشانان با توجه به موقعیتی که در آن خدمت‌رسانی می‌کنند متفاوت است. در ادامه هر کدام از انواع لباس آتشنشانی با توضیحاتی درمورد جنس و رنگ آن‌ها آن‌ها بیان می‌شود.

لباس آتشنشانی مبارزه با حریق

یکی از شایع‌ترین انواع لباس آتشنشانی، یونیفرم عملیاتی مبارزه با حریق است. این لباس دارای ست کامل شلوار، بلوز، جلیقه، اورکت، دستکش ساق بلند، پوشه کامل پا و کلاه است. شلوار و اورکت چون در برابر شعله‌های مستقیم آتش هستند از 3 لایه محافظتی یا حتی بیشتر تشکیل شده‌اند. جنس لایه خارجی این لباس‌ها از آلومنیوم فایرتکس و همینطور فایبر گلاس نسوز و جنس لایه داخلی از گورتکس است. آلومنیوم فایرتکس و فایبر گلاس نسوز در برابر شعله و حرارت مقاوم هستند و جنس گورتکس هم سبب جریان یافتن هوا در این یونیفرم‌ها می‌شود. این امر سبب می‌شود که تعریق در آتشنشانان به حداقل ممکن برسد. جنس کلاه آتشنشانان از ترموپلاستیک‌ها همچون پلی کربنات و همینطور مواد ترموست همچون فایبر گلاس است. این کلاه چنانچه طبق استاندارد ساخته شده باشد در برابر هر صدمه خارجی محکم و مقاوم است.

از بین انواع لباس آتشنشانی این یونیفرم ریسک پذیر نیست و باید از نوع عالی و با کیفیت باشد تا جان آتشنشان حفظ شود و بتوانند عملیات اطفاء حریق را به خوبی انجام دهند. همچنین لازم است این لباس دارای استانداردهای جهانی مخصوص آتشنشانی باشند. رنگ این لباس‌ها قرمز و در3 سایز L/ XL/ XXL موجود هستند.

لباس آتشنشانی ورود و عبور از آتش

یکی دیگر از انواع لباس آتشنشانی، یونیفرم عملیاتی ورود و عبور از آتش است. این یونیفرم از الیاف نسوز، فایبر گلاس و همینطور آلومنیوم تشکیل شده است. این لباس جهت عبور از آتش مناسب است و برای تماس مستقیم با آتش طراحی نشده است.

یونیفرم عملیاتی ورود و عبور از آتش به صورت یک تکه (سرهمی) بوده و دارای کلاه و دستکش ایمنی مقاوم نیز است. رنگ این لباس نقره‌ای و شباهت زیادی به لباس فضانوردان دارد. این لباس نیز دارای 3 سایز است.

لباس آتشنشانی ورود به مکان مرطوب و دارای الکتریسیته

از دیگر انواع لباس آتشنشانی، یونیفرم عملیاتی ورود به مکان مرطوب و دارای الکتریسیته است. این لباس نیز به صورت یک تکه و سرهمی و زرد رنگ است. طراحی این لباس به این شکل است که در مکان‌های مرطوب و اسیدی به خوبی از آتشنشان محافظت می‌کند و از ویژگی برتر آن این است که به گونه‌ای طراحی شده که الکتریسیته بدن را به زمین منتقل می‌کند. همین امر تا حد قابل توجهی خطر برق‌گرفتگی را کاهش می‌دهد.

لباس آتشنشانی متناسب با اقلیم سرد

اکثر افراد آتشنشانان را همیشه در کنار آتش و در هنگام آتش‌سوزی تصور می‌کنند. در حالی که این گونه نیست و آتشنشانان در شرایط سخت دیگری هم امداد رسانی می‌کنند. یکی از این مکان‌ها در اقلیم‌های سرد و برفی است. گاها ممکن است افرادی در کوه گرفتار بهمن و یا در چنین شرایطی قرار بگیرند و نیاز به کمک داشته باشند. در این مواقع نیز آتشنشانان وارد عمل می‌شوند اما مسلما همان لباس ورود به حریق برای این امر مناسب نخواهد بود. از این رو یکی دیگر از انواع لباس آتشنشانی، یونیفرم مخصوص اقلیم سرد است. این یونیفرم متشکل از جوراب‌های پشمی سنگین، کت‌های بلند و گرم، بلوزهای گرم کش‌دار، کلاه‌های خزدار و دستکش‌های برفی است. ناگفته نماند که بارانی و شلوار و زیر شلواری آتشنشانان نیز آستر کشی شده است. در برخی از موارد لباس آتشنشانان دارای شبرنگ است تا چنانچه در شب وارد عملیات شدند، نمایان‌تر باشند.

قیمت انواع لباس آتشنشانی

بدیهی است که با توجه به جنس و ویژگی‌های منحصر به‌فردی که لباس آتشنشانی دارد، قیمت انواع لباس آتشنشانی نیز بالاست. البته این قیمت برای انواع لباس آتشنشانی با توجه به این که حفاظت از جان یک انسان را دربر دارد، کاملا منطقی است. قیمت انواع لباس آتشنشانی به عوامل بیشماری بستگی دارد. از جمله عواملی که در قیمت لباس آتشنشانی تاثیر دارند می‌توان به نوع پارچه، سایز، میزان مقاومت در برابر حریق و حرارت، نوع دوخت و … اشاره کرد.

اما به صورت تقریبی قیمت انواع لباس آتشنشانی استاندارد تا چند ملیون تومان است. اکیدا توصیه می‌شود در هنگام خرید انواع لباس آتشنشانی اولویت در جنس و دارا بودن استاندارهای کافی باشد. چراکه جان انسان را با هیچ قیمتی نمی‌توان برابر دانست. از این رو بهتر است خرید انواع لباس آتشنشانی از فروشگاه‌های مجاز و معتبر صورت گیرد.

سخن پایانی

همانطور که توضیح داده شد انواع لباس آتشنشانی با توجه به موارد استفاده آن‌ها دارای جنس به‌خصوصی هستند. در واقع لباس‌های آتشنشانان در حکم دژی محافظ برای جان آن‌ها محسوب می‌شوند، از این رو ریسک‌پذیر نیستند. همچنین انواع لباس‌های آتشنشانی باید دارای الگوهای استاندارد جهانی باشند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *