بلاگ

لیست تجهیزات آتش نشانی و قیمت حدودی آن‌ها

لیست تجهیزات آتش نشانی و قیمت حدودی آن‌ها

آتش‌نشانی یکی از سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین شغل‌های دنیاست که به‌صورت مستقیم با حوادث سروکار دارد. تجهیزات بسیاری برای آتش نشانی طراحی و تولید شده است و این تجهیزات ویژگی‌های بسیاری دارند که هرکدام نیز به نحوی در فرآیند اطفاء حریق نقش ایفا می‌کند. در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی کلی هریک از تجهیزات آتش نشانی، اشاره‌ای هم به قیمت حدودی آن داشته باشیم. اگر قیمت تجهیزات آتش‌نشانی به هر دلیلی برای شما اهمیت دارد، این متن می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. پس با ما همراه شوید.

لیست تجهیزات آتش نشانی و قیمت آن‌ها

گفتیم که تجهیزات آتش نشانی دارای تنوع بالایی هستند و به‌طبع قیمت‌های متفاوتی هم دارند. لیست و قیمت حدودی رایج‌ترین تجهیزات آتش نشانی به این قرار است:

1) لوله خرطومی ضد الکتریسیته ساکن 8 اینچی (5 متری)

جهت انتقال ماده خاموش کننده در محل‌های صعب‌العبور. قیمت حدودی بین 260 تا 330 هزار تومان.

2) اسپری خاموش کننده آتش

وسیله‌ای عمومی برای خاموش کردن سریع آتش در محل. قیمت حدودی بین 55 تا 250 هزار تومان (بسته به نوع برند و کیفیت اسپری).

3) هیدرانت اینترلاک سایز یک و نیم اینچ

هیدرانت جهت اتصالات آتش‌نشانی برای انتقال آب و سایر مایعات. قیمت حدودی بین 43 تا 550 هزار تومان.

4) پتوی اطفاء حریق

محصولی سبک برای اطفاء حریق به‌خصوص در محیط آشپزخانه. قیمت حدودی بین 180 هزار تومان تا 2 میلیون و نیم (بیشتر مدل‌های رایج بازار بین 260 تا 600 هزار تومان قیمت دارند).

5) نازل آتش نشانی تفنگی

جهت هدایت آب یا فوم به شکل‌های مختلف به سمت حریق. قیمت حدودی بین 3 تا 21 میلیون تومان.

6) دستکش آتش نشانی

جهت مراقبت از دست آتش‌نشان‌ها در مأموریت‌های حریق. قیمت حدودی اجناس معمولی بین 200 تا 800 هزار تومان و اجناس حرفه‌ای بین یک تا 5 میلیون تومان.

7) شیلنگ آتش نشانی

جهت انتقال آب و سایر مواد خاموش کننده آتش مانند فوم برای اطفای حریق. قیمت حدودی بین 800 هزار تومان تا چهار و نیم میلیون تومان.

8) آژیر اعلام حریق آتش نشانی

وسیله‌ای الکترونیکی جهت اعلام حریق به‌صورت صوتی. قیمت حدودی بین 100 تا 800 هزار تومان.

9) دتکتور دود

جهت اعلام حریق به ساکنان ساختمان به محض حس کردن دود در محیط. قیمت حدودی بین 30 تا 500 هزار تومان.

10) اسپرینکلر اطفاء حریق

جهت پاشیدن آب به منظور کنترل آتش‌سوزی یا سرکوب آن. قیمت حدودی بین 400 تا 800 هزار تومان.

11) پمپ آتش نشانی (Fire Pumps)

جهت استفاده برای تأمین بیشتر آب در شرایطی که فشار آب برای سیستم آب‌رسانی مناسب نیست. قیمت حدودی بین 95 تا 200 میلیون تومان.

12) بوستر پمپ آتش نشانی (Booster)

سیستمی متشکل از دو یا چند پمپ که به صورت موازی به هم وصل شده‌اند. بوستر پمپ توانایی ایجاد فشار و دبی مورد نیاز آتش نشانی با حداقل انرژی و بالاترین راندمان را دارد. قیمت حدودی بین 22 تا 950 میلیون تومان.

13) هوزریل آتش نشانی

سیستمی متشکل از قرقره با قابلیت تغذیه آب از مرکز، شیلنگ نیمه سخت، شیر ورودی تک ضرب، نازل قطع جریان (و در صورت لزوم یک هدایتگر شیلنگ) است که همراه با جعبه آتش نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت حدودی بین ۳۴۰ تا ۵۰۰ هزارتومان.

14) جعبه آتش نشانی (فایر باکس)

جعبه‌ای شامل کپسول آتش نشانی، قرقره، شیلنگ آتش نشانی، شیرآلات و نازل که در ساختمان‌ها نصب می‌شود تا به محض وقوع آتش‌سوزی مورد استفاده قرار بگیرد. قیمت حدودی بین 700 هزار تومان تا 3 میلیون تومان.

15) هارنس (Harness)

مجموعه‌ای از تسمه‌های چرمی یا فلزی که با نظم بهم وصل شده‌اند جهت نجات موجودات زنده از حوادث. قیمت حدودی بین 250 هزار تومان تا 5 میلیون تومان.

16) کپسول آتش نشانی

محفظه‌ای فولادی و قابل‌حمل که مقدار مشخصی ماده خاموش کننده مانند آب، گاز دی‌اکسید کربن، پودر بی کربنات سدیم یا پتاسیم یا فوم خاموش کننده در داخل خود دارد. این وسیله با فشار اهرم می‌تواند در شرایط آتش سوزی مورد استفاده قرار بگیرد. قیمت حدودی بین 120 هزار تومان تا 2 میلیون تومان.

17) ماسک تمام صورت آتش نشانی

جهت قرار گرفتن روی تمام اجزای صورت و محافظت از صورت و سیستم تنفسی در برابر دود و آتش. قیمت حدودی بین 700 هزار تومان تا 7 میلیون تومان.

18) ماسک نیم صورت آتش نشانی

جهت پوشاندن دهان و بینی و محافظت از سیستم تنفسی در برابر گازهای سمی ناشی از حریق. قیمت حدودی بین 70 هزار تومان تا یک میلیون و ششصد هزار تومان.

19) توپ آتش نشانی

جهت خاموش کردن آتش‌های کلاس A، B یا C، بدون مداخله انسان که مواد داخل توپ در برابر حرارات به‌واسطه‌ی ماده شیمیایی مونو آمونیوم فسفات واکنش ضدحریق نشان می‌دهند. قیمت حدودی بین 280 تا 350 هزار تومان.

20) عینک گاگل آتش نشانی

جهت محافظت از چشم در برابر نور، ذرات پرتابی، عوامل شیمیایی، مایعات، مواد مذاب و تابش شدید گرما با پوشش دادن کامل فضای اطراف چشم. قیمت حدودی بین 78 هزار تومان به بالا.

21) هالیگان آتش نشانی

وسیله‌ای فلزی و نوعی اهرم فشار جهت قرارگیری آسان بین قفل‌ها و زنجیرها برای باز کردن فضای حریق توسط افراد یا آتش نشان‌ها. قیمت حدودی 5 میلیون تومان.

22) چراغ قوه کلاهی ضد انفجار

چراغ قوه‌‌ای مقاوم در برابر حریق، انفجار، ضربه و سایر وقایع هولناک قابل استفاده در فضای دودآلود یا تاریک ناشی از حریق. قیمت حدودی بین 2 تا 5 میلیون تومان.

23) لایف لاین

طناب نجات متشکل از سیم و تسمه جهت جلوگیری از سقوط افراد در ارتفاع ساختمان‌های آتش گرفته. قیمت حدودی بین 4 تا 5 میلیون تومان.

24) سه پایه نجات

جهت بالا کشیدن یا پایین کشیدن افراد مصدوم برای نجات از حوادث حریق. قیمت حدودی بین 40 تا 95 میلیون تومان.

25) فن تخلیه دود آتش نشانی

جهت خارج کردن و تخلیه دود و حرارت از محیط‌های بسته و نیمه نیمه بسته برای خروج افراد از محیط. قیمت حدودی بین 15 تا 100 میلیون و بالاتر.
موارد عنوان شده، برخی از انواع تجهیزات آتش نشانی هستند که ضمن معرفی اجمالی وظیفه‌ی آن‌ها، قیمت حدودی و رایج آن‌ها در بازار نیز اعلام شده است. به‌طبع محصولات باکیفیت‌تر در آتش نشانی قیمت بالاتری به نسبت تجهیزات معمولی دارند. البته گاهی تجهیزات معمولی و متوسط هم می‌توانند برای محیط مفید باشند؛ مهم عملکرد صحیح این سیستم‌ها است. بنابراین شما می‌توانید برحسب نیاز و موقعیت خود، مدل‌های متوسط یا با کیفیت بالا را سفارش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *