بلاگ

اطمینان از شارژ کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی از جمله مهم ترین وسایل موجود در هر محیط بسته حتی وسایل نقلیه می باشد که در هر دوره منظم مثلا سه ماه باید نسبت به شارژ کپسول آتش نشانی اقدام نمود.

به طور معمول روی بدنه کپسول آتش نشانی گاز کربنیک دو نوع وزن درج شده است،یکی وزن خالص گاز کربنیک و دیگری وزن کل دستگاه برای آزمایش ،بر حسب مورد وطبق توصیه سازنده دستگاه ،نازل شیپوری و لوله لاستیکی باز شود،سپس کپسول به وسیله ی ترازوی دقیق توزین گردد. چنانچه وزن به دست آمده مساوی وزن کل دستگاه باشد،مقدار گاز کربنیک تغییری نکرده و خاموش کننده به طور کامل شارژ است.چنانچه اختلاف وزن مشاهده شد و وزن بدست آمده بوسیله ی توزین از وزن کل دستگاه که روی بدنه خاموش کننده درج شده است ،کم شود ،حاصل تفریق به دست آمده نشان دهنده ی مقدار گاز کربنیک موجود در دستگاه است.اگر این وزن تا حداکثر 10 درصد باشد کپسول مزبور بایستی دوباره شارژ شود .البته علت نشت گاز کربنیک نیز به علت یابی و رفع گردد.نتیجه این که تمام موارد فوق بایستی روی کارت شارژ دستگاه نوشته شود.

از جمله عملیاتی که قبل از شارژ کپسول آتش نشانی انجام می شود تست هیدرواستاتیک می باشد که در متن زیر به توضیح مختصری از آن پرداخته ایم.

تست هیدرواستاتیک روشی است جهت تست استحکام و نشت برای مخازن تحت فشار مانند خطوط لوله ، سیستمهای لوله کشی ، سیلندرهای گاز ، دیگهای بخار و تانکهای سوخت.
در این تست ابتدا مخزن یا سیستم لوله کشی توسط یک مایع (معمولا از آب استفاده میشود) پر میشود تا نشت یابی اولیه انجام شود و به وسیله تزریق مایع، فشار به اندازه فشار تست افزایش می یابد سپس با بستن دریچه تزریق مشاهده میشود که آیا فشار مخزن کاهش یافته یا خیر. البته برای تشخیص بهتر است از مخلوط آب و رنگ استفاده شود و همچنین جهت بررسی استحکام مخازن شکل ظاهری آن را مورد بررسی قرار می دهند و در صورتیکه تغییری در ظاهر آن ایجاد شد نسبت به رفع مشکل ایجاد اقدام می کنند.

تمامی مخازنی قبل از ورود به بازار باید حتما مورد آزمایش هیدرواستاتیک قرار گیرند چرا که این مخازن حاوی گاز های فشرده بوده و کوچک ترین اشتباهی باعث انفجار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *